Standardowy System Walki – Automatyczna odnowa HP i MP

Dopiero niedawno zdałem sobie sprawę, że niemal wszyscy mówią o konieczności uatrakcyjniania standardowego systemu walki w RPG Makerze, ale mało kto radzi, jak to zrobić. Dlatego w najbliższym czasie pokażę kilka prostych tricków, dzięki którym walki w podstawowym systemie walki mogą okazać się dużo ciekawsze.

Automatyczna odnowa HP i MP

Jeśli się nie mylę, opisywane rozwiązanie zastosowano między innymi w Ostatniej Łzie. Idea jest taka, że co określoną liczbę tur, postaciom z drużyny gracza będzie odnawiana określona liczba HP i MP. By miało to sens, należy graczowi utrudnić dostęp do takiego leczenia przy pomocy przedmiotów lub technik. Każde rozwiązanie tego typu musi być przemyślane i mieć wpływ na taktykę walki.

Jedyny minus omawianego rozwiązania jest taki, że trzeba je powtarzać dla każdej grupy potworów.

Przechodzimy do zakładki Troops w bazie danych i na pierwszej stronie zdarzeń walki w polu Conditions wybieramy Turn No. i w pierwszy polu wpisujemy 2. Dzięki temu wszystko, co ustalimy w komendach zdarzenia, będzie powtarzało się co dwie tury w walce.

Następnie przy pomocy komend Change HP oraz Change MP całej drużynie odnawiamy określone ilości tych współczynników.

Tak skonstruowany skrypt ma dwie zasadnicze wady. Po pierwsze, przy dużej liczbie przeciwników i drużyny będzie pojawiał się bardzo często (tury liczone są dla każdego uczestnika walki osobno, a nie po wykonaniu ruchu przez wszystkich), dlatego warto trochę zwiększyć liczbę tur aktywującą komendy.

Po drugie, a jest to problem o wiele ważniejszy, w obecnej postaci skrypt jest słabo edytowalny. Jeśli tak przygotowaną stronę skopiujemy dla 20 różnych grup potworów, a następnie będziemy chcieli coś w nim zmienić, czeka nas 20 razy więcej roboty. Jak temu zapobiec? Oczywiście przy pomocy common eventów.

Usprawniamy skrypt

Usuwamy ze strony w grupie potworów obie komendy i zamiast tego dajemy wywołanie nowego common eventa.

Dzięki tej prostej zagrywce stronę możemy przekopiować do dowolnej liczby grup potworów, a skrypt wystarczy zmodyfikować raz w common evencie.

Sztywna odnowa określonej ilość HP i MP jest nudna, dlatego w naszym skrypcie będziemy losować odnawianą ilość tych cech. Drobna zabawa ze zmiennymi i całość wygląda tak:

Oczywiście to tylko podstawa, skrypt można modyfikować na wiele różnych sposobów. Warto pokombinować zwłaszcza z warunkami wywołania zdarzeń.

Michał „Michu” Wysocki

– Download przykładowego projektu –

One thought on “Standardowy System Walki – Automatyczna odnowa HP i MP

  1. Świetny poradnik Michu! Plus dobra baza do eksperymentowania. Czytając skrypt aż kusi urozmaicić liczbę odnawianych HP i MP o warunki, w której przedział jest ustalany na podstawie poziomu naszego gracza. Dzięki temu urozmaicenie pomaga nie tylko na początku, ale przez cały czas podróży naszych bohaterów. Z tego powodu robienie wszystkiego na common eventach znacząco skraca czas i pozwala na szybkie poprawki w ramach niezbalansowanej rozgrywki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.