Zmiana obrazka powitalnego w RM2k/3 i Maniac Patchu.

UWAGA: Tekst ten dotyczy zmiany obrazka zawierającego logo Kadokawa, Degica i Enterbain, które to działanie łamie licencję Makera (w tym również Patch EULA), nie należy więc tego robić!

Odpalając jakąkolwiek grę stworzoną przy użyciu oficjalnej angielskiej wersji RM 2k3, pierwszy wyświetla się nam taki oto obrazek:

Szczerze mówiąc – nie jest on za ładny, dlatego nie dziwi mnie, że są osoby które chciałyby go zmienić/poprawić. Ale jak to zrobić? Opiszę to poniżej, wspólnie dla RM2k i 2k3, a później trochę bardziej skomplikowanie – dla najnowszego Maniac Patcha.

KOLEJNA UWAGA: Nie będę o tym przypominał za każdym razem, ale kiedy coś zmieniacie to zróbcie kopię zapasową pliku .exe – ponieważ zawsze istnieje ryzyko, że coś zrobicie nie tak i się zepsuje.

RM2k, 2k3 i stary Maniac Patch (do wersji 210414 włącznie)

Po pierwsze musimy przygotować sobie grafikę, którą będziemy chcieli wstawić zamiast oryginalnej. Obrazek powinien mieć 320×240 pikseli (jak rozdzielczość gry). Jednak, o dziwo, jeśli będą to inne wymiary, gra również je przyjmie – samo wyświetlanie obrazka jest wycentrowane. Przy mniejszym obrazku, pozostała w około przestrzeń zostanie wypełniona kolorem tła menu z ustawionej w bazie danych grafiki System.

Gdy już mamy przygotowany obrazek, zapisany w 256 kolorach i formacie .PNG, musimy go przekonwertować na format .XYZ, ponieważ w tym formacie jest on zapisany w pliku .exe. Można to zrobić zewnętrznym programem (na przykład tym), albo samym edytorem RM, importując go np. do obrazków lub panoramy.

Teraz potrzebować będziemy programiku do edytowania zasobów w plikach .exe. Ja użyję tu starego dobrego reshackera (link do pobrania). Otwieramy go i przeciągamy do niego plik RPG_RT.exe z naszej gry. Powinniśmy ujrzeć coś takiego:

Rozwijamy zakładkę XYZ, w niej LOGO1 i klikamy na zasób, który tam jest:

Klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i z rozwiniętego menu wybieramy opcje „Replace Resource”.

Wskazujemy przygotowany wcześniej zamiennik w formacie .XYZ i wypełniamy resztę tak, jak na zrzutach poniżej, w zależności od wersji Makera:

Klikamy Replace, a później File => Save. Gotowe.

Nowy Maniac Patch

Niestety, w przypadku nowego Maniac Patcha sprawa nie jest taka prosta. Otwierając .exe z niego w reshackerze zauważycie, że zakładka XYZ zniknęła. Podmiana obrazka nadal jest możliwa, jednak bardziej skomplikowana. Ale po kolei.

Najważniejsza różnica jest taka, że o ile we wcześniejszym przypadku nowy obrazek mógł być dowolny, tak tutaj istnieje ograniczenie. Nowa grafika nie może ważyć więcej niż stara (ani o jeden bajt), jednak spokojnie może być lżejsza. Na szczęście domyślnie w 2k3 mamy jedną z cięższych wersji logotypów w historii RM – ważą aż 15 672 bajtów (głównie dzięki temu jak są skomplikowane graficznie), więc jest pole do popisu. W szczególnie granicznych przypadkach można też się wspomóc programem XYZ Crush (link do pobrania), który używa lepszego algorytmu kompresji i potrafi trochę zmniejszyć wagę pliku .XYZ (jednak bez cudów, dla przykładu oryginalne 15 672 bajty zmniejszyło do 14 138).

Więc gdy już mamy przygotowaną grafikę która mieści się w tym limicie (pamiętajcie że może być też mniejsza niż 320×240 – z odpowiednim dopasowaniem grafiki System też można coś ugrać) została nam sama operacja podmiany. Ja dla przykładu posłużę się tylko lekko zmodyfikowanym oryginalnym obrazkiem, z którego po prostu wyrzuciłem informację o fullscreenie (waga 15 474, bez dodatkowej kompresji):

Teraz będziemy potrzebować jakiegoś edytora heksadecymalnego, ja tutaj użyję programiku o nazwie wxMEdit (link do pobrania). Otwieramy więc w nim .exe naszego Maniaca i szukamy wystąpień „XYZ1”:

Klikamy Find Next i trzecie (najdalsze) wystąpienie w pliku jest tym, które nas interesuje. Łatwo je poznać ponieważ chwilę wcześniej mamy słówko „Nickname”:

Teraz otwieramy naszą nową grafikę w tym samym programie (możemy przeciągnąć ją na okno – otworzy się w nowej zakładce), zaznaczamy wszystko i kopiujemy:

Wracamy do naszego .exe (pierwsza zakładka) i klikamy na liczbę 58 (odpowiadającą za początek pliku XYZ, czyli X) prawym przyciskiem. Z rozwijanego menu wybieramy opcję „Paste with Overwriting:

Zostało nam tylko zapisać zmiany i przetestować grę. Jeśli wszystko poszło prawidłowo, powinniśmy ujrzeć naszą nową grafikę zaraz po odpaleniu:

To tyle, ewentualne pytania można zostawić w komentarzu.

PS. Maniac Patch wciąż się rozwija, możliwe, że podana tu metoda nie będzie w przyszłości z nim zgodna (póki co przetestowałem też wersję deweloperskie i jest dobrze, jedyna różnica to brak tego słówka „Nickname”, które ułatwiało znalezienie fragmentu do podmiany, wciąż jest to jednak 3 – najdalsze – wystąpienie frazy „XYZ1”), więc możliwe, że artykuł po jakimś czasie nie będzie już aktualny.

Dragon Kamillo

Jeden komentarz do “Zmiana obrazka powitalnego w RM2k/3 i Maniac Patchu.

  1. Nasz hackerman Dragon Kamillo znowu w formie i to z praktyczną wskazówką dla wszystkich, których irytują pewne szczegóły programu. Jak zwykle świetny, rzeczowy, konkretny artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.