Maniacs Patch nie gryzie #11 – Menu oparte na systemie wiadomości

Maniacs Patch jest – nie bójmy się tego słowa – rewolucją w historii RPG Makera 2003. Oferuje niespotykane dotąd możliwości, a niektórzy magicy są w stanie zrobić z nim prawdziwe cuda. O ile jednak Maniacs może być wykorzystany do niewiarygodnych fikołków, pozwala on także na ułatwianie sobie pracy na bardzo podstawowym poziomie. Dziś zaprezentuję, jak w łatwy sposób przygotować CMS-a bez żadnych obrazków i stringów.

Przygotowania

Tak naprawdę do pracy będziemy potrzebowali jedynie Maniacs Patcha z zainstalowanym TPC (więcej o tym tutaj) oraz jakiegoś pliku systemowego, żeby całość wyglądała ładnie. Ja proponuję taki:

Założenia

Jeśli przygotowujemy CMS-a w oparciu o mapki, obrazki albo string picture, musimy przygotować nawigację. Chodzi tutaj o sposób poruszania się po menu, który wykorzystuje zazwyczaj kilka zmiennych i manipulowanie przepływem zdarzeń przy pomocy autostartu. Dzisiaj omawiana propozycja unika tych problemów.

Założenie jest proste – na bazie oryginalnego systemu wiadomości z RM2k3 przygotujemy proste menu z sześcioma opcjami do wyboru:

  • Items
  • Skills
  • Equipment
  • Status
  • Save game
  • End game

Menu będziemy wywoływać przy pomocy klawisza anulacji, dlatego całość umieszczamy w common evencie ustawionym na Parallel Process:

Dodatkowe opcje w Show Choices

Maksymalna liczba opcji wyboru w komendzie Show Choices to cztery.

Po wpisaniu powyższych opcji klikamy OK. Następnie tak wklejoną komendę edytujemy przy pomocy TPC. Najlepiej zaznaczyć ją i kliknąć F2 albo wybrać odpowiednią opcję z menu kontekstowego. Powinniśmy zobaczyć coś takiego:

Jak pewnie nietrudno się domyślić, teraz wystarczy tylko skopiować .case razem z nawiasami i dodać dwa kolejne przed opcją cancel. Powinniśmy otrzymać coś takiego:

Gdy klikniemy OK, w oknie common eventów pojawią nam się dodatkowe opcje pod komendą Show Choices! Dodajmy do nich proste wiadomości, nie będziemy w tym poradniku ogarniać funkcjonalności każdego z wyborów:

Jeśli teraz odpalimy grę, niestety nie zobaczymy dodatkowych opcji – pojawią nam się tylko pierwsze cztery. To dlatego, że nie zmieniliśmy domyślnego rozmiaru okna wiadomości.

Rozmiar okna wiadomości

Standardowe okno wiadomości z czterema wierszami ma rozmiar 320×80 pikseli. Jeden wiersz ma 16 pikseli co daje nam łącznie wartość 64. Pozostałe piksele odpowiadają za ramkę. Żeby zmienić wielkość okna musimy wstawić przed pokazaniem wyboru komendę Display Text Settings, a następnie otworzyć ją przy pomocy TPC. Wartości Size, teraz ustawione na 0 i 0, ustawiamy na 320 i 112. Ta druga to standardowe 80 pikseli + 2 x 16, ponieważ dwie dodatkowe opcje mamy w menu. Całość powinna wyglądać tak:

Po odpaleniu projektu powinniśmy zobaczyć taki widok:

Dzięki modyfikacjom wielkości okna wiadomości uzyskaliśmy w pełni funkcjonalne menu z nawigacją wbudowaną w RPG Makera. Możemy swobodnie poruszać się w górę i w dół bez żadnych manipulacji zmiennymi! Dla bardziej estetycznego wyglądu możemy jeszcze zmniejszyć szerokość okna (tutaj wyjdzie 92 piksele) i wrzucić je na środek ekranu:

Żeby nie czekać na pokazanie się tekstów, w każdej opcji wyboru dodajemy znak \> na początku tekstu i \< na końcu. Pamiętajcie, że raz zmieniona wielkość okna zostaje już taka do momentu, aż znowu jej nie zmienimy!

Dodatek

Jako prosty do zrobienia dodatek proponuję na dole pod menu wyświetlić liczbę posiadanego złota. W tym celu przed wywołaniem okna wyboru na dole strony pokazujemy string picture ze zmienną, do której zapisaliśmy wartość złota. Po wyborach natomiast usuwamy ten obrazek:

Takie menu dzięki obrazkom łatwo rozwinąć o dodatkowe elementy, ale trzon będzie pozostawał ten sam.

Michał „Michu” Wysocki

– Download przykładowego projektu –

4 thoughts on “Maniacs Patch nie gryzie #11 – Menu oparte na systemie wiadomości

  1. To chyba najbardziej przekonywująca mnie do Maniacs Patcha rzecz jaką widziałem.
    Jak rozumiem TPC pozwala modyfikować pojedyncze komendy w eventach?

  2. Sprytne wykorzystanie Maniakowego arsenału, chapeau bas

    Na deweloperskiej wersji patcha wraz z możliwością zmiany lokalizacji okna, parametryzowaną wielkością tekstu i rozszerzonymi ExFontami da się skleić naprawdę dobry i łatwy w utrzymaniu systemu menu, jedyne, czego brakuje, to możliwość otwarcia wielu okien wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.