Rzut monetą

Zmienne to podstawa chyba każdego współczesnego języka programowania. Dzięki nim można tworzyć mniej lub bardziej zaawansowane systemy, także w ramach serii RPG Maker. Z tego powodu dziś prosta lekcja dotycząca tego, jak wykonać w naszej grze rzut monetą.

Ustalamy wynik rzutu

Sam rzut na poziomie eventowym jest bardzo prosty. Wybieramy jakąś zmienną, na przykład 0001:Moneta, i w Control Variables wybieramy Set, a w polu Operand ustawiamy Random 1 – 2. Dzięki temu zmiennej losowo zostanie przydzielona wartość od 1 do 2. To od nas zależy, która z tych wartości będzie reszką, a która orłem. Pamiętajcie jednak, by być konsekwentnym w tym przedmiocie i sprawiać, by program zawsze rozpoznawał np. wartość 1 jako reszkę.

Wykorzystujemy rzut

Co możemy zrobić z takim losowaniem? Na przykład wyświetlić jego wynik za pomocą komendy \V[1] w oknie wiadomości. Umożliwi to tekstowe pokazanie wylosowanej wartości.

Przyznacie jednak, że dla gracza taka informacja nie jest specjalnie zrozumiała, ponieważ nie wie on, czy 1 oznacza orła, czy reszkę. Dlatego przy pomocy Conditional Branch można przygotować warunek sprawdzający co zostało wyrzucone i wyświetlający odpowiedni komunikat. Opcja ELSE umożliwi wyświetlenie drugiej możliwości (bo rzut monetą zawsze będzie miał tylko dwa wyniki).

Rachunek prawdopodobieństwa

Opisany wyżej sposób to najlepsza metoda, by dodać do waszej gry nieco losowości. Wykorzystajmy ją jednak, by sprawdzić rachunek prawdopodobieństwa. Zgodnie z jego założeniem, istnieje 50% szans na wyrzucenie orła i 50% szans na wyrzucenie reszki. Przekonajmy się, czy to prawda.

Przygotowany przeze mnie skrypt w pierwszej kolejności zeruje dwie zmienne odpowiadające za zbieranie wyników rzutów. Następnie ustalamy liczbę prób. Teraz robimy pętlę, w której wykonujemy rzut i jego wynik przypisujemy do jednej ze zmiennych. Po każdym rzucie zmienna odpowiadająca za liczbę prób jest pomniejszana o 1 i gdy osiągnie 0, zakończy pętle. Na koniec skrypt pokazuje wynik doświadczenia.

Michał „Michu” Wysocki

– Download przykładowego projektu –

2 thoughts on “Rzut monetą

    1. Zgadzam się, ja się często uczyłem w ten sposób obsługi RPG Makera – odpalałem jakiś projekt i patrzyłem, jak coś jest zrobione. Dlatego w tym roku mocno uderzam w podobne tutoriale, których jeszcze wiele przed nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.