Uruchamianie gier z RM w wyższych rozdzielczościach

RPG Maker domyślnie (poza 2k3) nie daje nam za dużej swobody w wyborze wielkości okienka wyświetlania naszej gry. Ot co, możemy grać zazwyczaj albo w oknie (640×480 pikseli), albo na pełnym ekranie. O ile jeszcze parę lat temu gra w oknie o takich rozmiarach była jakkolwiek przyjemna (przy rozdzielczościach 800×600, czy 1024×768), to dzisiaj jest już na granicy używalności. No ale, przecież jest jeszcze pełny ekran, co nie? No właśnie nie. Ta opcja w RM też zatrzymała się 20 lat temu i dzisiaj granie z jej pomocą jest jeszcze gorsze niż to małe okienko.

Ale na szczęście istnieje rozwiązanie tych wszystkich problemów. I nie mam tu na myśli (co prawda też wątpliwych) skryptów, jakie próbowano napisać, by rozwiązać ten problem dla nowszych makerów. Zresztą nawet jak u kogoś one działały, to nadal musiał się o to postarać sam twórca. Ja przedstawię tu rozwiązanie zewnętrzne, które zadziała niezależnie od gry.

Artykuł dotyczyć będzie makerów: 2000, 2003 (+ Maniacs Patche), XP, VX i VX Ace. NIE używajcie tego rozwiązania z RM95 – gra się zawiesi. Nie działa to też z MV i MZ.

A więc po kolei. Pierwsze co – należy pobrać ten programik i wypakować. Następnie pobrać plik z konfiguracją (sprawiłem by była jedna, uniwersalna): rpg maker dxwnd. Otwieramy dxwnd, przeciągamy do niego nasz plik z konfiguracją, klikamy prawym przyciskiem myszy na niego (już w programie) i wybieramy modify. Ukaże nam się coś takiego:

Wszelkie instrukcje są na powyższym obrazku. Dodam tylko że można sobie pozapisywać różne ustawienia (ścieżki naszych gier), ale ja osobiście wolę plik konfiguracji pozostawić takim, jakim jest, a gry odpalać za pomocą opcji TRY.

UWAGA: Czasem z losowych powodów dxwnd nie zaskoczy i gra uruchomi nam się bez niego, jak tak się stanie – po prostu ją wyłączcie i spróbujcie ponownie kliknąć TRY.

No dobrze, a teraz przejdźmy do dziwności i różnic między poszczególnymi wersjami RM:

  • RPG Maker 2000 – tutaj nie ma żadnych problemów, dodatkowo jest to sposób na odpalanie gier z tej wersji na systemach, gdzie normalnie nie chcą się one odpalić.
  • RPG Maker 2003 – zależnie od wersji: starsze i ustawienie DirectDraw w nowszych – sprawa wygląda jak wyżej. Ustawienie GDI jest trochę bardziej problematyczne, ponieważ po wybraniu tych opcji może być wymagane wciśnięcie parę razy F4 – za drugim albo trzecim razem obraz powinien wyglądać normalnie. Do tego ciekawostką jest to, że możemy grę zminimalizować w najnowszym Maniacs Patchu, który pozbawiał nas tej opcji. No i tak po prawdzie, nowsze 2k3 normalnie oferują wybór rozdzielczości do 1280×960, więc sens używania tej metody jest tylko wtedy gdy chcemy jeszcze większą – np. przy monitorze 4k.
  • RPG Maker XP – po włączeniu gry, wciskamy alt+enter – tak jak chcielibyśmy przejść do pełnego ekranu. Wtedy uruchamia się dxwnd i bez żadnego problemu przechwytuje obraz zwracając nam grę w ustawionym przez nas rozmiarze okna.
  • RPG Maker VX i VX ACE – tu sprawa jest najbardziej skomplikowana. Po odpaleniu gry musimy przejść do „pełnego ekranu” (alt+enter), przejść ponownie do „okienka” (znów alt+enter), zmaksymalizować i wrócić do pierwotnego wymiaru okienka (wciskając 2 razy kwadracik na lewo od x zamykającego okno z grą), po czym ponownie przejść do „pełnego ekranu” (alt+enter). Podczas tych zabiegów w oknie gry będą pojawiać się różne zniekształcenia i śmieci, ale wszystko to na końcu prowadzi do idealnie większego okienka – i to niezależnie, czy gra używała domyślnej rozdzielczości Makera, czy 640×480. Przy domyślnej będziemy mieć po prostu czarną obwódkę wokół właściwej gry. UWAGA – jeśli gra sama wymuszała pełny ekran, to pomijamy pierwszy krok (pierwsze alt+enter).

No i to by było w sumie tyle. Dzięki tej metodzie możecie grać w RM gry w większym okienku z idealnym skalowaniem (bez rozmazania) i omijać różne dziwności które domyślnie serwuje nam na tym polu nasz silnik.

Dodatkowo można zaznaczyć opcję „Hide desktop background” widoczną w ramce „Position” na powyższym zrzucie, aby ukryć resztę ekranu za czarnym kolorem. Niestety ramka okna nadal będzie widoczna, co może trochę wybijać z gry, ale czy przy większej rozdzielczości samej gry to jest aż taki problem? UWAGA: opcja ta nie działa z nowym RM2003 niezależnie od ustawień graficznych. Ale najnowszy Maniacs nie ma z nią problemu.

No i w końcu można też się pobawić Filtrami w zakładce DirectX – niestety działają one tylko z RM2000, ze starym sposobem wyświetlania RM2003 i RMXP. Czasem może się zdarzyć, że któryś filtr nie będzie działać – wtedy po prostu wybierz inny.

W razie problemów itp. – komentarze są wasze. Możecie też atakować mnie na discordzie, albo po prostu majlem.

Dragon Kamillo

P.S. Nie testowałem gier wykorzystujących skrypty i patche na obsługę myszy, istnieje ryzyko, że mogą być niegrywalne. W razie czego można się pobawić ustawieniami w zakładce Mouse. Podobnie sprawa ma się z grami, które zmieniały rozdzielczość (są na to skrypty do nowszych makerów, szczególnie do RMXP) – te prawdopodobnie też nie będą współgrały z tą metodą, głównie dlatego, że same nie pozwalały przejść na pełny ekran. Istnieje też skrypt fullscreen++ dla Ace – bardzo popularne i najlepsze obejście problemów wyświetlania od strony makera, ale mające tą wadę, że sam skrypt musi zostać umieszczony w projekcie przez autora podczas tworzenia gry. Nie ma więc możliwości dołożenia go z zewnątrz przez gracza, a nawet jeśli projekt jest niezakodowany, to nadal do dołożenia go potrzebny jest płatny RMACE. Po za tym w mojej osobistej opinii nie jest to też skrypt doskonały, ale mimo to polecam dołożenie go do swoich projektów, tym bardziej, że o dziwo nam tu nie koliduje.

P.P.S. Zmiana rozdzielczości w VX i Ace do maksymalnej 640×480 jest dopuszczalna i jak najbardziej działa z dxwnd.

2 thoughts on “Uruchamianie gier z RM w wyższych rozdzielczościach

  1. Dla mnie mega sprawa i pierwsze takie łopatologiczne wyjaśnienie tego problemu. Co prawda rzadko odpalał nowe makery, ale z pewnością taka wiedza mi się przyda. Dobra robota!

  2. Dragon, świetna sprawa, super artykuł, niezwykle pomocny.
    W przypadku VX/Ace to ta metoda akrywacji jest straszna :/
    W tym przypadku chyba pozostane przy sposobie który już sam wcześniej odkryłem – pozwole sobie na powtórzenie i polece program o nazwie „Sizer”, dla mnie działa on świetnie w przypadku gier z VX/Ace (w przypadku gier z innych makerów się nie sprawdza) i co ważne, jest 9 wiele wygodniejszy przy aktywacji. Wiem że samemu Dragonowi z jakiegoś powodu ten program nie dziala prawidlowo, ale byc może komuś innemu ulatwi zycie tak jak mi.
    Tutaj rzucam link do programu – http://www.brianapps.net/sizer/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.