Ukryte przejście

Przez dziesięciolecia ewolucji gatunku jRPG powstała masa sposobów na urozmaicenie map, po których porusza się gracz. Rozbudowane łamigłówki i elementy logiczne wymagają często dużego nakładu pracy, podobnie jak kwestie fabularne/questowe. Jedną z prostszych metod na zainteresowanie gracza mapą jest tworzenie ukrytych przejść o różnym stopniu oczywistości. Dziś zaprezentuję, jak zrobić najbardziej podstawowe.

Zasoby

Porada dedykowana jest RPG Makerowi 2003, ale z powodzeniem można stosować ją we wszystkich innych wersjach. Będziemy potrzebowali tilesetu mapy oraz specjalnie przygotowanego pod nią kolorystycznie charsetu. Przyda się także jeden przełącznik, by w banalny sposób dodać interesującą funkcjonalność do projektu.

Zwróćcie uwagę na to, że szerokość zaciemnionej klatki w charsecie to 16 pikseli – dokładnie tyle, ile wynosi szerokość jednego elementu tilesetu. Wysokość natomiast to odpowiednio 32 piksele (zakrywa cały charset z bohaterem) oraz 16 (zakrywa dokładnie jedną kratkę). To ważne, ponieważ mniejszy charset będzie sprawiał, że fragmenty postaci będą widoczne podczas przechodzenia przez przejście.

Przygotowanie mapy

Zasadniczo naszym celem jest stworzenie ukrytego przejścia pomiędzy widocznymi dla gracza fragmentami mapy. Dlatego warto je odpowiednio narysować. Przejście nie powinno się rozwidlać oraz być specjalnie skomplikowane. Gracz będzie bowiem poruszał się na ślepo i zbyt trudne przejście sprawi, że się pogubi. Zakręty tak, ale bez skrzyżowań.

Przestrzeń pomiędzy wejściem i wyjściem z przejścia musi być zaciemniona. Oczywiście w zależności od wybranego tieleseta, grafiki będą inne, ja na potrzeby tego poradnika wykorzystam widok drzew z góry. Zwróćcie uwagę na to, że elementy zewnętrzne ustawione są tak, by znajdować się nad bohaterem, natomiast sam środek blokuje postać. Jeśli ustawicie to inaczej, gracz będzie mógł łazić wszędzie gdzie chce, a nie po wcześniej wyznaczonej ścieżce.

Sama ścieżka powinna zostać z trawą, bez żadnej grafiki na górnej warstwie.

Ukrycie przejścia

Następnie tworzymy event, który będzie miał dwie strony. Na pierwszej ustawiamy położenie powyżej postaci (Above Characters w zakładce Priority) oraz wybieramy grafikę zakrywającą całe 32 piksele wysokości. Dzięki temu głowa charsetu nie będzie wystawać poza obręb pola. Pamiętajcie, by Animation Type ustawić na Fixed Graphic.

Druga strona powinna być uruchamiana na przełącznik. Jeśli będzie włączony (bo np. gracz posiada umiejętności odnajdywania ukrytych przejść), ścieżka będzie widoczna. W moim przykładzie odbywa się to za pomocą zaznaczenia opcji Transparent przy grafice eventu. Następnie tak gotowe zdarzenie powinniśmy skopiować na każde z pól naszego przejścia. By wszystko wyglądało jeszcze lepiej, przezroczystość można także ustawić na grafikach wejścia i wyjścia.

W zasadzie to wszystko. Spokojnie można poruszać się teraz ukrytym przejściem (oczywiście jeśli pamiętaliście o tym, by nie blokować wejścia i wyjścia). Jeżeli jednak włączycie przełącznik odpowiedzialny za ujawnienie przejścia, pojawią się problemy z przezroczystością grafik.

Dzieje się tak dlatego, że przezroczyste grafiki zachodzą na siebie, przez co nakładają się ich kolory. Wygląda to mało estetycznie, w związku z czym powinno zostać zmienione. Tutaj przychodzi nam z pomocą druga grafika umieszczona w charsecie, o rozmiarach 16×16 pikseli.

Jeśli przejście w pionie ma więcej niż jedno pole, wszystkie pola oprócz najwyższego powinny mieć w evencie ustawioną mniejszą grafikę. Dzięki temu żadne kolory nie będą na siebie nachodzić. Większa grafika powinna zostać wyłącznie w eventach położonych najwyżej, dzięki czemu postać zawsze będzie zakryta.

Podsumowanie

Ukryte przejścia można skonstruować na kilka różnych sposobów, nie wyłączając wykorzystania obrazków, ale ten opisany wyżej wydaje mi się najprostszy. Oczywiście taki sekret nie musi być wyłącznie sposobem przedostania się z punktu A do B. Aż się prosi o zaprogramowanie jakiegoś mechanizmu wykrywania i unieszkodliwiania pułapek albo rozrzucenie wzdłuż trasy przypadkowych skrzyń ze skarbami.

Michu

– Download przykładowego projektu –

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.