Ścinanie roślin

Dziś prosta lekcja, która w szybki sposób może urozmaicić wasze mapy, a zwłaszcza dungeony. Chodzi o możliwość ścinania roślin przez naszego bohatera.

Skrypt

Każda roślina będzie reprezentowana przez jeden event. Mamy dwie podstawowe możliwości – możemy zrobić, by każda roślina po ścięciu już na zawsze pozostała usunięta z planszy, lub by odnawiała się przy każdym wejściu na mapę. Mechanizm zastosowany w tych przypadkach jest ten sam co w lekcji poświęconej potworom na mapie.

Nasz event będzie aktywowany przez Action Button, a jego Priority to Same as Characters. Dzięki temu będzie blokował drogę bohaterowi, dopóki ten go nie zetnie. W komendach ustawiamy jakąś animację (pamiętając, by jako cel ustawić This Event), oraz usuwamy zdarzenie komendą Erease Event (w międzyczasie można dodać jakieś Wait). To wszystko.

Jedyne, co nam teraz zostało, to ułożyć z tych eventów jakąś logiczną całość.

Pomysły na modyfikacje eventu

Istnieje masa sposobów na urozmaicenie tego skryptu. Pierwsza grupa to losowe efekty ścięcia trawy. Dodając prosty element losowości, który omówiłem np. w lekcji poświęconej rzutowi monetą, możemy po ścięciu trawy dawać graczowi jakiś przedmiot/złoto, lub wywoływać walkę z przeciwnikiem.

Zupełnie na innym poziomie trudności jest stworzenie możliwości ścinania roślin z jednoczesnym chodzeniem po nich. Wtedy należy albo bawić się ze zmiennymi i koordynatami gracza, albo edytować każde zdarzenie w taki sposób, że gdy gracz będzie na nim stał, komendami sprawdzimy kierunek, w którym patrzy, i jeśli jest tam jakaś roślina, usuniemy ją z planszy.

Niezależnie od tego czy zostaniemy przy przedstawionej dziś wersji skryptu, czy też umożliwimy graczowi chodzenie po roślinach, dobrym urozmaiceniem będzie ukrycie pod roślinami jakichś przełączników (można to łatwo zrobić na nowej stronie eventa usuniętej rośliny).

Michał „Michu” Wysocki

– Download przykładowego projektu –

8 thoughts on “Ścinanie roślin

  1. Dzięki za kolejną lekcję! Przy okazji podpytam, czy kolejne lekcje omówią temat bomb i ich wykorzystywania do niszczenia traw? : D W Lufia 2 w pewnym momencie automatyczne „odrastanie” traw po kilku krokach wymagało od użytkownika właśnie cenne wykorzystanie tej mechaniki, by dostać się do skrzynki, i zastanawia mnie aż, jak to uzyskać właśnie w RPG Makerowym silniku.

    1. O bombach będzie na pewno, a połączenie ich z trawą to w sumie niezły pomysł. Zastanowię się nad tym, bo to chyba nie jest jakieś super trudne do zrobienia.

      1. Nawet gdyby nie było tutorialu – podrzucam jako inspirację dla innych do kombinowania nazwę jaskinii, gdzie skrzynka skryta za odrastającymi trawami się znajdowała. Była to Alunze Northwest Cave z Lufii 2. Nie mogę się doczekać bomb! 😀

  2. Po odpowiednim rozwinięciu byłby to świetny system do eksploracyjnej gry. Pozostawienie gracza w gąszczu poszczególnych roślin, gdzie do ścięcia każdej potrzeba innej narzędzia, mogłoby sprawić, że z pozoru nieduża mapa może być wielokrotnie odkrywana na nowo, do tego ścieżki stworzone z wyciętych roślin pozwalałyby odnaleźć się w bardzo rozległej lokacji.

    1. Przy takim rozwiązaniu największym problemem będzie stworzenie systemu zmiany ekwipunku, który nie doprowadzi gracza do szału.

  3. Dodatki tego typu dodają dużo do gry, przechodzenie dungeonów bez żadnych dodatków lub tylko z okazjonalnymi zagadkami nie jest fajne. Dodam moje 2 grosze co do dodatków tego typu:
    – powinny pasować do charakteru gry i tego kim jest postać którą gramy. Wprawdzie one same mogą zmieniać ten charakter, ale dobrze, aby był pewien poziom jedności. W Chanticoatl ścinanie krzewów maczetą pasowało do mezo-amerykańskiego tła gry. Ale w innych grach można dać coś znacznie innego. Wygasające pochodnie noszone przez gracza? Kopanie za skarbem? Otwieranie zamków?
    – łączcie mechaniki tego typu z szerszymi systemami. Aby wykonywać akcje tego typu coś może być potrzebne (np. wspomniana maczeta), a wykonywanie jej może być potrzebne do zrobienia czegoś (trawa może być potrzebna do alchemii)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.