Potwory na mapie

Zmorą wielu produkcji w RPG Makerze są losowe walki, które co kilka kroków przerywają eksplorację przygotowanych przez autora lokacji. Można sobie z tym problemem poradzić na kilka sposobów, ale chyba najlepszym jest po prostu postawienie potworów na mapie i wywoływanie potyczki dopiero wtedy, gdy gracz i taki potwór się spotkają.

Podstawa skryptu

Założenie stojące za tym skryptem jest banalnie proste. Stawiamy na mapie zdarzenie z grafiką jakiegoś potwora (najlepiej wybrać jakąś neutralną lub charakterystyczną dla danej lokacji, żeby gracz nie miał zgrzytu pomiędzy tym co na mapie, a tym co w walce). Trigger ustawiamy na Event Touch (dotknięcie przez potwora), Priority na Same as Characters, a animację jak wam wygodnie. W Movement Type można nieco poeksperymentować, ale na potrzeby poradnika ustawmy po prostu Approach Player z częstotliwością 5.

W komendach natomiast wstawiamy dwie rzeczy. Po pierwsze, co oczywiste, wywołujemy walkę. Druga komenda natomiast to Erease Event. Dzięki temu, gdy potwór dotknie gracza, wywołana zostanie walka, a po niej zdarzenie zniknie. Erease Event sprawia jednak, że po przejściu na inną mapę i powrocie na tę z potworami, zdarzenia znów będą aktywne.

Jeśli chcecie, by potwory znikały na stałe, zamiast Erease Event należy dać zmianę jakiegoś przełącznika na ON, a następnie nową stronę w zdarzeniu z pustą grafiką. Zaletą jednak pierwszego sposobu jest to, że można dowolną liczbę razy event skopiować i nic nie trzeba przy nowych zdarzeniach zmieniać.

Modyfikacja grup potworów

No dobrze, słusznie zauważysz, ale to strasznie nudne mieć zawsze tego samego potworka, prawda? Dlatego wprowadźmy twórcze zmiany. Wszystko co zostanie dalej opisane można kopiować dla każdego zdarzenia z potworami, ale jest prostsza droga – umieścić komendy w common evencie! Dlatego nasze zdarzenie z potworem modyfikujemy w taki sposób, by zamiast wywoływać walkę, wywoływało common eventa.

Dla każdego obszaru z potworami warto robić oddzielne eventy, by mieć porządek, ale równie dobrze można by wszystko wrzucić do jednego. Powiedzmy, że mamy trzy różne grupy potworów, które może wylosować gracz na polanie. Dlatego zmiennej Losowanie przypisujemy wartość od 1 do 3, a następnie wstawiamy odpowiednie warunki i w nich wywołanie walki z różnymi grupami potworów.

Modyfikacja warunków walki

Niestety RPG Maker 2003 nie umożliwia modyfikacji parametrów walki przy pomocy zmiennych, dlatego wywołując losowe potyczki w sposób opisany wyżej pozbawiamy się modyfikatorów (walka z zaskoczenia, okrążenie itd.). Istnieje rozwiązanie tego problemu, choć jest nieco czasochłonne. Należy dla każdej walki wprowadzić różne warianty z kolejnym losowaniem zmiennej. Tutaj przykład z walką z zaskoczenia.

Michał „Michu” Wysocki

– Download przykładowego projektu –

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.