Lekcja 21 – Dodawanie bohaterów do drużyny

Dzięki ostatniej lekcji poznaliśmy zaawansowane metody tworzenia postaci. Czas wreszcie wykorzystać je w praktyce i dodać bohaterów do drużyny. W tym celu w zakładce Actors stwórzcie dwa nowe wpisy i korzystając z dotychczasowych lekcji przygotujcie dwóch nowych bohaterów. U mnie są to czarownica Mia i złodziej Roman.

Gildia bohaterów

Postacie do drużyny można dodać komendą Change Party Member znajdującą się na pierwsze stronie komend w evencie lub w zakładce Troops, jeśli chcemy zmieniać skład w trakcie walki. Bohatera dodaje się lub zabiera z drużyny wskazując go wprost lub podając jego ID w bazie za pomocą zmiennej.

Samo Change Party Member jest na tyle proste, że na potrzeby lekcji trzeba będzie je jakoś urozmaicić. Dlatego stworzymy gildię bohaterów, w której będzie można ich wynająć! Jak nietrudno się domyślić, podstawowym krokiem jest postawienie odpowiedniego budynku w naszej wiosce, następnie stworzenie wnętrza gildii i połączenie obu map teleportami. Teraz stawiamy Gildmistrzynię za ladą i tworzymy następujący event:

Początek eventu jest jasny – Gildmistrzyni wita nas w swoich progach. Naszym celem jest sprawienie, że gracz będzie mógł wynająć dwie postacie niezależnie od siebie – może je mieć obie w drużynie, albo tylko jedną z nich. Schemat skryptu jest następujący.

W pierwszej kolejności sprawdzamy, czy Mia jest w drużynie komendą Conditional Branch, zaznaczając opcję ELSE. Jeśli jest – Gildmistrzyni nas o tym informuje. Gdy czarownicy jeszcze nie wynajęliśmy, Gildmistrzyni ją zachwala i daje nam wybór, czy chcemy wynająć dziewczynę za 200 sztuk złota.

W celu dokonania wyboru używamy komendy Show Choices. Jeśli gracz nie chce wynająć czarownicy, nic się nie dzieje (żadnych komend). Jeśli chce, kolejnym Conditional Branch sprawdzamy, czy gracz ma 200 złota lub więcej. Jeśli tak – dodajemy Mię do drużyny i zabieramy 200 złota. Jeśli nie – informujemy o tym gracza.

Analogicznie dalej tworzymy skrypt dla postaci Romana. Zwracam Wam uwagę, że taki dość zaawansowany skrypt stworzyliśmy bez żadnego przełącznika lub zmiennej!

Znikające postacie

Żeby jeszcze bardziej urozmaicić produkcję, w gildii stawiamy stolik, a przy nim Mię oraz Romana, dając im jakiś neutralny tekst. Kluczowe jest stworzenie drugiej – pustej strony zdarzenia, aktywowanej wtedy, gdy dana postać będzie w drużynie. Dzięki temu stworzymy wrażenie, że wynajęta postać podróżuje z graczem i nie będzie można jej spotkać nigdzie na mapie.

Podsumowanie

Pamiętajcie, że jeśli osiągnięto już maksymalną liczbę postaci w drużynie, dodawanie nowych nic nie da. My niestety zaczynamy z kompletem, dlatego musimy przejść do zakładki System w bazie danych i spojrzeć na pierwsze pole po lewej – Initial Party. Odpowiada ono za początkowy skład drużyny. Jeśli w polu Member 2 wybierzemy (None), w naszej ekipie zostanie tylko Barnaba.

Pewnie zdążyliście zauważyć, że nasz skrypt nie uwzględnia tego, że drużyna może być przepełniona. Póki co w grze występują trzy postacie, więc nie sprawi to nigdy problemu. Zadanie domowe – tak przerobić zdarzenie, by sprawdzało, czy mamy miejsce na wynajęcie nowej postaci!

ŚCIĄGNIJ PROJEKT Z LEKCJI

Michał „Michu” Wysocki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.