Kalkulator

Jednym z podstawowych zadań, które muszą wykonać osoby uczące się programowania, jest skonstruowanie prostego kalkulatora. Możemy to zrobić w RPG Makerze na kilka sposobów, dziś przedstawię najprostszy, choć niekoniecznie najlepszy.

Przygotowania

W naszym projekcie będziemy używać trzech zmiennych, choć w zasadzie moglibyśmy ograniczyć się do dwóch – Liczba1, Liczba2 i Wynik.

Skrypt zrobimy na Autorunie, ale równie dobrze może on być wywoływany przez zagadanie z jakimś bohaterem. Zaczynamy od umożliwienia graczowi wpisania pierwszej liczby, która ma być podstawą naszego działania. Robimy to przy pomocy komendy Input Number, która umożliwia wskazanie wielkości liczby oraz zmiennej, do której zostanie ona zapisana.

To samo robimy następnie z drugą liczbą i zmienną Liczba2.

Skrypt kalkulatora

Teraz musimy jakoś umożliwić graczowi wybór działania, które należy wykonać. Najprościej zrobić to przy pomocy komendy Show Choices, w której wypisujemy cztery podstawowe działania matematyczne. Całość powinna wyglądać tak:

Teraz w każdym z wyborów przy pomocy komendy Control Variables zmiennej Wynik przypisujemy wartość zmiennej Liczba1 i wykonujemy na niej wybrane przez gracza działanie ze zmienną Liczba2. Czemu to robimy? Bo jeśli działanie wykonamy na zmiennej Liczba1, stracimy jej początkową wartość i nie będziemy wiedzieli, co gracz wybrał. Dla dodawania komenda będzie wyglądała następująco:

Na koniec przy pomocy komendy Show Text oraz wyrażenia \V[X], gdzie X to numer zmiennej, prezentujemy wynik. To samo robimy dla wszystkich pozostałych działań.

Modyfikacja skryptu

To prosty, by nie rzec – prymitywny skrypt, który ma umożliwić zapoznanie się z działaniem zmiennych. W ramach ćwiczeń można go modyfikować na różne sposoby – dodawać nowe działania (takie jak potęgowanie), wyliczać resztę z dzielenia (bo program przy dzieleniu z resztą ją wyrzuca) lub zabezpieczyć skrypt przed tym, by nie doprowadzić działaniem do wyjścia poza dopuszczalny zakres wartości zmiennej.

Można również przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy zmienić kolejność skryptu – po wybraniu pierwszej liczby, gracz może wskazać działanie, a dopiero później drugą liczbę. Wymaga to tak naprawdę jednej dodatkowej zmiennej odpowiedzialnej za rodzaj działania oraz czterech warunków po dokonanym wyborze.

Michał „Michu” Wysocki

– Download przykładowego projektu –

2 thoughts on “Kalkulator

  1. Dla takich makerowych laików jak ja, takie porady są wręcz idealne 😛 Pamiętam, że oskryptowanie gry zawsze było dla mnie barierą nie do pokonania w RPG Makerze. Skrypty do moich nielicznych projektów przeważnie wykonywał Galcia. Dobrze, że powstają takie poradniki.

  2. Będę tym śmieszkiem w komentarzach i napiszę: a no powiem, że ten kalkulator jest lepszy niż ten na Switcha, hehe.
    A co do samego tekstu: *keep going*. Nieźle ci to idzie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.