Inside

Inside to gra autorstwa niejakiego Ulricha, jednego z przedstawicieli nieistniejącego już brazylijskiego portalu Mundo RPG Maker. Stworzona została na potrzeby konkursu pod tytułem „The demon inside us” (z ang. demon wewnątrz nas), w którym zresztą zajęła pierwsze miejsce. Tytuł jest dostępny w dwóch wersjach językowych: portugalskiej i angielskiej.

Gra od razu prezentuje nam intrygujący scenariusz: pewnego dnia grupa nurków znajduje na dnie Morza Arabskiego tajemniczy kamień, na którego powierzchni zidentyfikowano nieznany wcześniej rodzaj komórek. Okazuje się, że komórki te po wszczepieniu są w stanie znacznie zwiększyć możliwości człowieka, ale tylko jeśli ów człowiek jest osobą o czystym, praworządnym sercu. W celu przeprowadzenia eksperymentu zostaje porwany idealny kandydat – dwudziestosześcioletni Marcos, rozchwytywany przez ludzi lider ruchu społecznego na rzecz sprawiedliwości, w którego zresztą przyjdzie się nam wcielić. Młodzieniec krótko po przeszczepie postanawia uciec z wrogiego laboratorium, a pomaga mu w tym tajemniczy głos w głowie przedstawiający się jako Angelo.

Szybko przekonujemy się, że mamy do czynienia z niestandardową jak na RM produkcją, tytuł okazuje się być platformówką akcji! W tym przypadku niecodzienny gameplay równa się równie niecodziennej klawiszologii – wyboru dokonuje się jedynie spacją (a nie Z lub Enterem), niejasne są też funkcje poszczególnych klawiszy. Grając w wersję anglojęzyczną po kilku chwilach można dojść do wniosku, że z tłumaczeniem też jest coś nie w porządku. W dialogach znajdziemy liczne błędy gramatyczne i niezbyt naturalne słownictwo, mimo to łatwo jest zrozumieć ogólny sens zdań. Nie doskwierałoby to tak bardzo, gdyby nie fakt, że w grze znajdziemy kilka przerywników wypełnionych dialogami, a koślawe tłumaczenie bardziej burzy klimat, niż go wspiera.

No właśnie, klimat. To zdecydowanie mocna strona tytułu, atmosferę budują nie tylko szata graficzna w odcieniach khaki oparta na grafice Megamana czy staranie dobrane kawałki z OST-ów Super Metroida i Chrono Triggera, ale nawet sama rozgrywka. Bohater nie jest uzbrojoną po zęby Samus, tylko człowiekiem, więc porusza się i skacze dość ciężko (ale nie topornie!), ciachać mieczem w powietrzu wykonując przewroty też nie potrafi. Zwykle preferuję lekkie w sterowaniu postacie, ale przyznam, że kompletnie nie pasowałoby to do tej właśnie gry.

Pod względem technicznym Inside również prezentuje się znakomicie, tym bardziej jak na leciwy już RM 2000. Platformowy rdzeń rozgrywki jest bez większych zgrzytów, mamy dokładny pixel movement i uczciwe hitboxy, nie zdarzyło się, że otrzymałem obrażenia nie z mojej winy. Są momenty, kiedy sprite bohatera wariuje, takie jak skok w sufit w odpowiedni sposób, ale nie ma to wpływu na rozgrywkę.

Niestety – nic, co piękne, nie może trwać wiecznie. Największym mankamentem tytułu jest to, że jest zdecydowanie za krótki. Gra po prostu kończy się w środku akcji, po podsyceniu ciekawości do maksimum. Rozumiem, że to gra na konkurs, ale fundamenty rozgrywki są na tyle dobre, że aż proszą się rozwinięcie.

Inside nie jest pozbawione wad, ale warto poświęcić jej te kilkanaście minut. Jeśli nie dla klimatu lub dobrego tech-dema, to chociaż żeby zobaczyć jak prezentują się kąski z brazylijskiej sceny.

Axer

Autor gry: Ulrich
Wersja RM: 2000
Gatunek: Platformówka
Status: Pełna wersja
Rok wydania: 2012
Download: RMN

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.