Edytowanie tekstów systemowych RM 2003 niedostępnych z poziomu edytora

Tworząc grę w RPG Makerze mamy dostęp do większości tekstów menu czy walki (i innych systemów) z poziomu bazy danych w zakładce Terms. Dzięki temu jesteśmy w stanie łatwo zastąpić je tym, co pasuje nam do gry – w końcu produkcja fantasy będzie miała inne komunikaty niż tytuł sci-fi. Dla nas w Polsce ważne jest też to, że dzięki tej zakładce możemy zrobić grę w 100% po polsku. Jednak czy na pewno? Z RM2k w sumie tak, niestety w RM2k3 wymaga to większego wysiłku.

W wersji 2000 w bazie danych znajdziemy naprawdę wszystkie teksty występujące podczas gry, brak w nim tylko możliwości edycji okna wprowadzania imienia bohatera, którego nie musimy w sumie używać.

W następnej odsłonie RPG Makera sprawa ma się trochę inaczej. Jak wiadomo, RM2k3 jest rozwiniętą wersją 2k, niestety rozwiniętą trochę niechlujnie, ale to inny temat. Tutaj ważne jest, że tekstsów z zakładek menu dodanych w RM2k3 nie można znaleźć już w bazie danych. Podobnie sprawa ma się z częścią komunikatów w walce, mimo że w RM2k były dostępne prosto, tutaj zniknęły one z edytora.

Na szczęście da się do tych tekstów dostać, a w tym poradniku pokażę wam jak. Na początek potrzebny nam będzie program do edycji zasobów w plikach exe. Jest wiele tego typu programów, na przykład popularny kiedyś reshacker, ja użyję jego nowszej wersji, którą można znaleźć tu.

Po uruchomieniu programu należy otworzyć nim plik RPG_RT.exe (warto wcześniej zrobić sobie kopię zapasową tego pliku, program też sam z siebie nam ją zrobi podczas zapisywania i umieści ją z rozszerzeniem .old w folderze projektu, należy pamiętać o jej usunięciu przed publikacją gry) z naszego projektu (można przeciągnąć plik na otwarty program). Zobaczymy coś takiego:

Teraz rozwijamy zakładkę String Table i wybieramy 4079. Tu właśnie siedzą teksty niedostępne z edytora. A są to po kolei:

A. komunikaty normalnych akcji wroga wyświetlane podczas walki (Basic Action):

  • „Consecutive Attacks” – Double Attack, podwójny atak;
  • „Defend” – obrona;
  • „Wait” – Watch – obserwowanie, przeczekanie kolejki;
  • „Charge” – zbieranie sił do ataku;
  • „Damage” – Self-Destruct – samozniszczenie;
  • „Escape” – ucieczka.

Po dokładny opis tych funkcji odsyłam do poradnika lekcji 12.

B. Teksty znajdujące się w zakładce Status w menu:

C. Wybór z zakładki Formacja w menu:

Dwa ostatnie wpisy nie występują w grze, podobnie jak teksty z reszty zakładek – są to komunikaty błędów i inne pozostałości wyplute przez kompilator.

Edycja odbywa się w normalny sposób, jak w każdym edytorze tekstu, należy tylko pamiętać, żeby zachować znaki „”. Po zmianie tekstów trzeba je skompilować poprzez kliknięcie zielonego trójkąta na górze, a potem zapisać zmiany w pliku – i gotowe.

Uwaga: można wpisywać polskie znaki, jednak czasem po skompilowaniu zamieniają się one w coś innego. To nic nie szkodzi, w grze będzie poprawnie – o ile mamy poprawną polską czcionkę. W razie czego odsyłam do tego tekstu.

Poniżej przykład tłumaczenia wszystkiego przedstawionego powyżej, jaki znajdzie się w naszym tłumaczeniu RM2k3:

Jak można zauważyć, w kilku miejscach przed właściwym tekstem jest pusto – wstawiłem tam spację, aby przesunąć tekst w celu ładniejszego wyświetlania go podczas gry. Dodam jeszcze, że oczywiście wstawienie samej spacji zamiast tekstu sprawi, że w grze go nie będzie, co może być tutaj przydatne, gdy chcemy pozbyć się tekstów Front (Przód) i Back (Tył), gdy nie zamierzamy graczowi dać komendy Row (Szereg) w menu lub w walce (Maniacs Patch umożliwia usunięcie jej z walki).

To by było na tyle w tym poradniku. Sam resource hacker przyda nam się jeszcze do zmiany plików graficznych (exfont, logo) i powiększaniu limitów w edytorze, ale o tym kiedy indziej. Następnym razem zajmiemy się edycją okna do wpisywania imienia bohatera – tym razem wspólnie w RM2k i 2k3.

Dragon Kamillo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.